| 15o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ |
|
|
|
Πρόγραμμα προβολών Δευτέρα 8/4 6.00μ.μ Σκηνοθεσία/Direction: Ηλίας Χωραφάς/Ilya Chorafas Το 2004, η πόλη των Αθηνών εξαφάνισε από τους δρόμους τα αδέσποτα σκυλιά, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων. Πολλά δεν ξαναγύρισαν ποτέ. Έκτοτε, έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα για την προστασία των ζώων, που συντηρείται από κρατικούς πόρους κι ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις. Η παρούσα οικονομική κρίση, η έκταση της βίας στους δρόμους, της οργής και των διαδηλώσεων αποκτούν μια ειρωνική, συμβολική μορφή: τα σκυλιά χωρίς αφέντη, που φορούν κολάρο αλλά δεν έχουν λουρί, και βρίσκονται σε πρώτο πλάνο σε κάθε πορεία. 7.00 μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Βαγγέλης Ευθυμίου/Vangelis Efthymiou Ο Αντώνης ξεκινά την κατασκευή της νέας του ξύλινης βάρκας. Είναι από τους τελευταίους που γνωρίζουν αυτήν την τέχνη. Ζει από το ψάρεμα στις λίμνες της Πρέσπας, όπου η Εταιρία Προστασίας Πρεσπών μελετά εδώ και πολλά χρόνια τα ψάρια της περιοχής. Υπάρχει άραγε ζωή σ’ αυτόν τον τόπο; 7.45μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο-Ήχος/Direction-Screenplay-Sound: Γιώργος Μουστάκης/Yiorgos Moustakis, Νίκος Λαμπότ/Nikos Labot Μετά την καταστροφή στο Τσέρνομπιλ το 1986, ένας από τους ελάχιστους επιζήσαντες, ο πυρηνικός φυσικός Αντρέι Ντροζντόφ, αποφασίζει να ιδρύσει μια Σχολή Αποκρυφισμού βασισμένη κυρίως στη φιλοσοφία του Πυθαγόρα. Μαζί με έξι ακόμα Ρώσους επιστήμονες, σχηματίζουν μια κοινότητα στο νοτιότερο άκρο της Ευρώπης, στο απομονωμένο νησί της Γαύδου. Πίσω από το προφίλ των ανιδιοτελών εργατών και ορθόδοξων Ρώσων επιστημόνων, πολλοί μύθοι δημιουργούνται στην τοπική κοινότητα: Μήπως είναι κατάσκοποι ή μήπως είναι μέλη αίρεσης; Ως αποτέλεσμα της αναζήτησης των επτά επιστημόνων σχετικά με την ανάγκη αναδόμησης του κόσμου και της γέννησης ενός νέου «αθάνατου» ανθρώπου, πυροδοτούνται αντιδράσεις από την Εκκλησία και την τοπική κοινότητα, που κορυφώνονται όταν οι πρώτοι αποφασίζουν να χτίσουν ένα ναό στο νησί, αφιερωμένο στον Απόλλωνα. 9.00μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο-Ήχος/Direction-Screenplay-Sound: Hλίας Ιωσηφίδης/Elias Iosifidis Ο Πόντος αποτέλεσε για πολλούς αιώνες το πολυπληθέστερο ακραίο κομμάτι του Ανατολικού Ελληνισμού. Κατάφερε, κάτω από αντίξοες συνθήκες, να κρατήσει τον ελληνικό του χαρακτήρα, τα ήθη, τα έθιμα και την ιδιαίτερη ανθρωπολογική και πολιτιστική του φυσιογνωμία. Πριν από 90 χρόνια, οι χριστιανοί του Πόντου αναγκάστηκαν, μετά την ανταλλαγή, να εγκαταλείψουν την πατρώα γη και να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, κυρίως στη Μακεδονία. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την παράδοση των Ποντίων και αποκαλύπτει πως στη χώρα μας ζει και αναπνέει ένας δεύτερος Πόντος, ακμαίος και δυνατός, όπως συνέβαινε παλιά στη φυσική Πατρίδα. 10.30 μ.μ Σκηνοθεσία/Direction: Kυριακή Μάλαμα/Kyriaki Malama Ο Κυριάκος Ποιμενίδης καταθέτει τη δική του προσωπική αλήθεια για όσα έζησε παιδί στην πατρίδα του: μια συγκλονιστική αφήγηση για τις φοβερές μέρες του 1920 στο Καβάκ, στα περίχωρα της Σαμψούντας, και την οδυνηρή περιπλάνηση των ελληνορθόδοξων γυναικόπαιδων του χωριού στους δρόμους της εξορίας μέχρι το Νότο της Τουρκίας, κοντά στα σύνορα με τη Συρία. Ένας ώριμος άντρας (o ηθοποιός Ακύλλας Καραζήσης), περικυκλωμένος σήμερα από τις αφηγήσεις του πρόσφυγα, προσπαθεί να μπει στον δικό του χαμένο κόσμο, να τον νιώσει και να τον καταλάβει. «Τρέξε μέσα με το φόβο σου. Κρύψου, μανταλώσου, ακονίζονται λεπίδες. Κεφάλια θα πέσουν, κεφάλια πέσαν• και τώρα;» Τρίτη 9/4 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. www.edisonsmovies.com Στις 14 Απριλίου 2010, η γη άνοιξε για δεύτερη φορά σε λιγότερο από ένα μήνα στην Έιγιαφιαλαγέκουλ της Νότιας Ισλανδίας. Η ηφαιστειακή έκρηξη έλιωσε τους πάγους, προξένησε πλημμύρες στις κοντινές φάρμες και εκτόξευσε στη στρατόσφαιρα 70 τόνους στάχτης ανά δευτερόλεπτο, διακόπτοντας την εναέρια κυκλοφορία σ’ ολόκληρη τη Βόρεια Ευρώπη. Πολλές πτήσεις χρειάστηκε να ακυρωθούν και χιλιάδες επιβάτες βρέθηκαν αποκλεισμένοι. Η αναστάτωση αυτή προσέλκυσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Όταν αποκαταστάθηκαν τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών και τα σχετικά πρωτοσέλιδα άρχισαν ν’ αραιώνουν, οι αγρότες που ζουν στη σκιά του ηφαιστείου συνέχισαν να αγωνίζονται για τα ζώα και το βιοπορισμό τους, κάτι που κάνουν μέχρι και σήμερα. Η ταινία παρακολουθεί για ένα χρόνο τρεις οικογένειες της περιοχής και καταγράφει την επίδραση της στάχτης στη ζωή τους. 8.30μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο /Direction-Screenplay: Μιχάλης Λυκούδης/Mihalis Lykoudis Την εξέλιξη μίας μικρής άγνωστης μαθήτριας που, προτού αρχίσει να διανύει την τρίτη δεκαετία της ζωής της, είναι επιτυχημένη βιολόγος και ερευνήτρια, παρουσιάζει αυτό το επεισόδιο της σειράς της ΕΡΤ Ες αύριον τα σπουδαία. Η Έλλη Παπαεμμανουήλ, παιδί της γενιάς του ’80, σπούδασε βιολογία, την οποία αγάπησε με πάθος. Αφοσιωμένη στην επιστημονική έρευνα, εξομολογείται στην κάμερα τους επιστημονικούς και ακαδημαϊκούς της στόχους, αλλά και αναλύει την ερευνητική διαδικασία που την οδήγησε στη σημαντική ανακάλυψή της και πώς αυτή βοήθησε στην ανάπτυξη της έρευνας σχετικά με τη θεραπεία της λευχαιμίας. Η Έλλη Παπαεμμανουήλ, με την έρευνά της, εντόπισε το γονίδιο Sf3B1, το οποίο για πρώτη φορά και χάριν της Παπαεμμανουήλ συσχετίστηκε με την εμφάνιση της λευχαιμίας. 9.00μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-screenplay:Μαριάννα Οκονόμου/Marianna Economou Η απέραντη αγάπη της Ελληνίδας μάνας προς τα παιδιά της φτάνει μέχρι την άκρη της γης! Όσο μακριά κι αν είναι το παιδί της, το φαγητό της θα το ακολουθεί. Το σπιτικό φαγητό στα χέρια της Ελληνίδας μάνας είναι ένα ισχυρό πρακτικό αλλά και συμβολικό όπλο, που γεφυρώνει γεωγραφικές και συναισθηματικές αποστάσεις και διατηρεί για πάντα στενούς τους οικογενειακούς δεσμούς! Μέσα από τις ιστορίες τριών μανάδων και τη σχέση τους με το φαγητό, το ντοκιμαντέρ ανοίγει ένα παράθυρο στην ιδιαιτερότητα της ελληνικής οικογένειας με κεντρική μορφή τη μάνα, και τα παιδιά ως πρίγκιπες και πριγκίπισσες. 10.00μ.μ Παραγωγή/Production: Fourhands Film Aps, Denmark Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. www.fourhandsfilm.dk Συμπαραγωγή/Co-pro- duction: Safina Film, The obel Foundation, New Danish Screen (Denmark) Στην Τανζανία, μάγοι χρησιμοποιούν αίμα και μέλη του σώματος αλμπίνων σε μαγικά φίλτρα που πουλούν έναντι αμύθητων ποσών. Η κυβέρνηση στέλνει σε εσωτερικά σχολεία τα παιδιά που πά- σχουν από αλμπινισμό, μακριά από τις οικογένειές τους, για να τα προστατέψει. Εκεί ζουν λίγο- πολύ εγκαταλειμμένα, σ’ έναν κόσμο χωρίς ενήλικες, όπου μικρά παιδιά φροντίζουν τα ακόμα μι- κρότερα. Ο εννιάχρονος Σίντα είναι το καινούργιο παιδί στην τάξη ενός ιδιωτικού σχολείου στην Τανζανία. Είναι ντροπαλός, δεν έχει αυτοεκτίμηση και δεν μιλάει ούτε μια λέξη αγγλικά, που εί- ναι η επίσημη γλώσσα του ιδρύματος. Παρακολουθώντας τον Σίντα κατά τη διάρκεια της πρώτης του χρονιάς στο νέο του σπίτι, βλέπουμε μέσα απ’ τα μάτια ενός παιδιού τις συνέπειες τού να εί- σαι κυνηγημένος κι ανεπιθύμητος. Κάθε μέρα πολεμά γι’ αποδοχή και αναγνώριση. Όταν αργό- τερα θα βρει έναν καινούργιο φίλο, η αυτοπεποίθησή του σιγά σιγά θα τονωθεί. Ωστόσο, τις νύ- χτες του θα εξακολουθήσουν να στοιχειώνουν εφιάλτες με άνδρες που προσπαθούν να τον σκοτώσουν με χατζάρες.
6.00μ.μ Σκηνοθεσία/Direction: Γιάννα Ευαγγελίδου/Yanna Evangelidou Ο Γράμμος είναι το βουνό που βρέθηκε στο επίκεντρο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας την τριετία 1946-49. Το σημείο απ’ όπου ξεκίνησε και τελείωσε η ελληνική εμφύλια αναμέτρηση. Λόγω της στρατηγικής του θέσης, δέχτηκε τις πιο πολλές ρίψεις βομβαρδιστικού και εύφλεκτου υλικού από οποιοδήποτε άλλο σημείο της Ελλάδας και, για πρώτη φορά, βόμβες «ναπάλμ», που χρησιμοποιήθηκαν αργότερα στον πόλεμο του Βιετνάμ. Υπολογίζεται ότι βομβαρδίστηκε με πάνω από 500.000 τόνους εκρηκτικού υλικού. Η κάμερα καταγράφει τις αφηγήσεις-μαρτυρίες από 21 μαχητές, αξιωματούχους και διοικητές του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, πλέκοντας κομμάτια της ιστορίας και δίνοντας τις δικές τους ερμηνείες για τα γεγονότα της εποχής. Οι μαρτυρίες τους προσφέρουν ένα πρωτογενές υλικό που ενδιαφέρει τόσο την κοινή γνώμη, όσο και τους ιστορικούς. Παράλληλα, καταγράφονται και οι φυσικές ομορφιές του ορεινού όγκου του Γράμμου που είναι ένα από τα ωραιότερα βουνά της Ελλάδας. 7.30μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Beatrix Schwehm Ένας Μπενγκάλι αρχιτέκτονας χτίζει πλωτές βιβλιοθήκες που φέρνουν βιβλία στον κόσμο ακόμα και κατά τη διάρκεια των μουσώνων. Ένας Μογγόλος συγγραφέας γεμίζει κάθε καλοκαίρι δυο κούτες με βιβλία για να προμηθεύσει με αναγνωστικό υλικό παιδιά που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές. Ένας Κενυάτης βιβλιοθηκάριος οδηγεί καραβάνια από καμήλες φορτωμένες βιβλία με προορισμό νομαδικές φυλές που ζουν στα σύνορα με τη Σομαλία. Παρά τη ζέστη, τον άνεμο, τη βροχή το χιόνι, όλοι αυτοί καταφέρνουν να πετύχουν το σκοπό τους. Η ταινία αυτή, με θέμα τον συναρπαστικό κόσμο των φορητών βιβλιοθηκών, μιλά για ασυνήθιστους τρόπους μεταφοράς και περιπετειώδη ταξίδια, διαφορετικές κουλτούρες και άλλους τρόπους ζωής, για τις ανησυχίες, τις ελπίδες και τα όνειρα των ανθρώπων σ’ αυτές τις περιοχές, για βιβλία που αλλάζουν ζωές, και για τους εραστές του βιβλίου, που αντιμετωπίζουν απίστευτες προκλήσεις στον αγώνα τους να προμηθεύσουν με αναγνωστικό υλικό ανθρώπους που ζουν στην ερημιά. Μια ταινία για την αγάπη της λογοτεχνίας και για το σεβασμό στη γνώση που δεν γνωρίζει σύνορα. 9.00μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος/Vassilis Panayotakopoulos Φωτογραφία/Cinematography: Αλέξης Σταυρόπουλος/Alexis Stavropoulos Η πρωτοβουλία των κατοίκων της Εθιάς, ενός ορεινού χωριού στα Αστερούσια Όρη στην Κρήτη, να ξαναζωντανέψουν τον τόπο τους. Η επίμονη προσπάθεια, η αλληλεγγύη και η αυτοοργάνωση μεταμορφώνουν ένα χωριό-φάντασμα σ’ έναν παραδοσιακό οικισμό, με σεβασμό στο περιβάλλον και ελπίδες ανάπτυξης. Η ανάπλαση της Εθιάς, όπως τη διηγούνται οι πρωταγωνιστές της με τις ξεχωριστές ιστορίες τους. Σκηνοθεσία-Φωτογραφία-Παραγωγός / Direction-Cinematography-Producer: 10.30μ.μ Σκηνοθεσία-Φωτογραφία/Direction-Cinematography: Αντρέας Σιαδήμας/Andreas Siadimas Σενάριο/screenplay: Γιάννης Αγγελάκης/Yannis Angelakis, Αντρέας Σιαδήμας/Andreas Siadimas, Κλείτος Κυριακίδης/Klitos Kyriakidis
Σκηνοθεσία/Direction: Τζώρτζης Γρηγοράκης/Tzortzis Grigorakis Ένας άνθρωπος προκαλεί τα όριά του και υπερβαίνει το σώμα και την ψυχή του κατορθώνοντας έναν άθλο, σε ακραίες συνθήκες, μέσα στην εκπληκτική φύση των Σκωτσέζικων Χάιλαντς. 7.15μ.μ Σκηνοθεσία-Φωτογραφία/Direction-Cinematography: Γιώργος Γκιούλης/Yorgos Gioulis Δεκαοκτώ χρόνια μετά τη γενοκτονία στη Ρουάντα, οι εθελοντές της ομάδας activista της action aid Ελλάς επισκέφτηκαν τη χώρα και συνάντησαν γυναίκες που κατάφεραν να επιβιώσουν και, προκειμένου να σταθούν ξανά στα πόδια τους και να ξεφύγουν από τη φτώχεια, αποφάσισαν να ενωθούν σε μικρούς συνεταιρισμούς. Εκτιμάται πως το 1994, περισσότεροι από 1.150.000 άνθρωποι δολοφονήθηκαν μέσα σε 100 ημέρες. Οι 100 αυτές ημέρες βύθισαν τη χώρα στην ακραία φτώχεια και την απελπισία. Οι εθελοντές της actionaid μίλησαν με τις γυναίκες αυτές, άκουσαν τις ιστορίες τους και κατέγραψαν το κουράγιο τους, την επιμονή τους και την αποφασιστικότητά τους να συνεχίσουν να ελπίζουν. 8.00μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο-Φωτογραφία-Μοντάζ-Ήχος/Direction-Screenplay- Σ’ ένα απομακρυσμένο χωρίο στα βουνά της Ναυπακτίας στη δυτική Ελλάδα, η ταινία παρακολουθεί τη ζωή δυο βοσκών και τη μάχη τους για επιβίωση κατά τη διάρκεια τεσσάρων ημερών αδιάκοπης βροχής και αέρα. Για το χωριό, το τώρα πια ξεχασμένο και σχεδόν εγκαταλειμμένο, οι μέρες ευφορίας αποτελούν πλέον παρελθόν. Ο Πάχνης, ο ηλικιωμένος ασπρομάλλης βοσκός που είχε προβλέψει τα προβλήματα που ο τόπος του θα αντιμετώπιζε, έχει βυθιστεί σε απόγνωση. Ο Γιώργος, αδυνατώντας να πουλήσει τις κατσίκες του και με τα χρέη να τον πνίγουν, πίνει για να ξεχάσει. Συνδυάζοντας ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία μ’ ένα καστ ντόπιων, το Στο λύκο αποτελεί τόσο μια καταγραφή της πραγματικότητας όσο και μια συνταρακτική αλληγορία για τη σύγχρονη Ελλάδα. 9.15 μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Γιώργος Αυγερόπουλος/Yorgos Avgeropoulos H αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου προβάλλεται ως η ενδεδειγμένη απάντηση στην οικονομική κρίση που μαστίζει την Ελλάδα. Tο ελληνικό κράτος έχει παραχωρήσει τα μεταλλευτικά δικαιώματα μιας έκτασης 317.000 στρεμμάτων στη Βόρεια Χαλκιδική, πλούσιας σε χρυσό, χαλκό και άλλα μέταλλα, στην καναδική πολυεθνική «Eldorado Gold». Ωστόσο, κάτοικοι της περιοχής, που χρόνια αντιστέκονται στη δημιουργία ορυχείου χρυσού στην περιοχή τους, υποστηρίζουν ότι η επένδυση θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη καταστροφή στο περιβάλλον, με τις ωφέλειες να είναι λιγότερες από τις απώλειες. Ο Θησαυρός της Κασσάνδρας είναι μια ακτινογραφία του σύγχρονου ελληνικού κράτους, πριν και κατά την διάρκεια της κρίσης.
7.00μ.μ Παραγωγός/Producer: Χριστίνα Πιτούλη/Christina Pitouli Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. Από τον Κοντορεβυθούλη και τη Χιονάτη μέχρι τους γελωτοποιούς στις βασιλικές αυλές, οι νάνοι πάντα καταλάμβαναν μια ιδιαίτερη θέση στη φαντασία μας. Ο Ζοάν, η Άνα, ο Χασάν κι ο Ιβάν είναι νάνοι. Μέσα από τις μαρτυρίες τους, εξερευνούμε το πώς έχουν κατασκευάσει την προσωπική τους κοινωνική ταυτότητα, εξαρτώμενοι από το πώς τους βλέπουν και τους αντιμετωπίζουν οι άλλοι. 7.30μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Γρηγόρης Οικονομίδης/Grigoris Economides Το ιστορικό ντοκιμαντέρ έχει ως θέμα την ιστορική εξέλιξη της κωμόπολης της Αρετσούς, του βυζαντινού Ρυσίου, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Παρουσιάζεται η καθημερινή ζωή των κατοίκων της, η γεωμορφολογία της περιοχής, η συγκοινωνιακή σύνδεση με την Κωνσταντινούπολη, η αρχιτεκτονική της παράδοση, η θρησκευτική ζωή, η παιδεία, η σχέση των κατοίκων με τη θάλασσα, τα επαγγέλματα, η κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου, αλλά και στοιχεία σχετικά με τη διοικητική οργάνωση της κοινότητας, τα προϊόντα, καθώς και λαογραφικό υλικό με έμφαση στο μουσικό ιδίωμα. Ειδική μνεία γίνεται στην πυρκαγιά του 1910. Αναπτύσσεται η νεότερη ιστορία, από την εκκένωσή της στο πλαίσιο της εφαρμογής της Συνθήκης της Λωζάνης μέχρι σήμερα. Το ντοκιμαντέρ καλύπτεται από προφορικές μαρτυρίες Αρετσιανών προσφύγων πρώτης γενιάς, αλλά και μεταγενέστερων, όπως κι από αναφορές επιστημόνων που σχετίζονται με την περιοχή και σπάνιο αρχειακό υλικό. 9.00μ.μ Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Ευηρούλα Δούρου/Eviroula Dourou To Camino Musical: 9 ημέρες γαλιθιάνικης μουσικής είναι ένα ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε από μια ομάδα φοιτητών του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης. Ένα 9ήμερο οδοιπορικό στην πόλη Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, πρωτεύουσα της αυτόνομης κοινότητας της Γαλικίας, στο βορειοδυτικό τμήμα της Ισπανίας, τοΜάρτη του 2012. Μέσα από τις συναντήσεις με ντόπιους και με συγκροτήματα που προσεγγίζουν διαφορετικά την παραδοσιακή μουσική της Γαλικίας, αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα μιας πόλης και μιας κουλτούρας πολύ ξεχωριστής. Με τη συνοδεία της γκάιντας, μπροστά από τον θεατή περνούν τοπία, άνθρωποι και μουσικές. Η ιδιαίτερη αγάπη της σκηνοθέτιδας για τον συγκεκριμένο τόπο, στον οποίο έχει ζήσει στο παρελθόν, εκφράζεται μέσα από αυτό το «μουσικό ημερολόγιο» και την γαλιθιάνικη λέξη «morrina». ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ |









Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης